Valkuilen printing on demand
Suzanna
2

De 6 valkuilen van printing on demand (POD)

2

Printing on demand (POD, het produceren van boeken per stuk of in kleine oplages), is een laagdrempelige manier voor beginnende schrijvers om zelf hun boek op de markt te brengen. Bovendien zijn er talrijke POD-aanbieders te vinden. Maar pas op: er kleven ook nadelen aan! In deze blog zetten we ze op een rij – zodat je zelf een weloverwogen keuze kunt maken.

Wat is printing on demand?

Printing on demand, kortweg POD, is de laatste tien jaar flink in opkomst en heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig alternatief voor offsetdruk, de traditionele manier van boeken drukken. Bij printing on demand worden boeken digitaal geprint, iedere pagina op één vel, daarna op maat gesneden en met lijm in de kaft gebonden.

Er bestaan verschillende soorten POD-drukkers en het is belangrijk het onderscheid te kennen:

  1. Zoek je op printing on demand of POD op internet? Dan vind je vooral de selfpublishing-platformen. Dit zijn POD-drukkerijen die naast het printen van je boek ook via een webshop je boek voor je verkopen. Daarnaast bieden ze online programma’s aan waarmee je als schrijver zelf gratis je boek kunt vormgeven. Het verdienmodel van een selfpublishing-platform is een flinke marge op de drukkosten.
  2. Steeds meer traditionele drukkerijen bieden naast offsetdruk ook digitaal printen aan voor de kleinere oplages.
  3. Er is een klein aantal gespecialiseerde POD-drukkers dat uitsluitend boeken print, in kleine oplages of per stuk, ook voor de gevestigde uitgevers.

De prijzen bij kleine oplages en de mogelijkheden qua uitvoering lopen per type drukker sterk uiteen. Interessant is ook dat het CB (Centraal Boekhuis) een eigen POD-printstraat heeft, waardoor boeken zonder oplage toch binnen 24 uur geleverd kunnen worden.

Wat zijn de valkuilen van POD?

1. Je houdt niets over aan je boek

Verkoop je je boek via (online) boekhandels? Dan krijgen die doorgaans een marge van 40 tot 45% op de verkoopprijs. En omdat de printkosten per exemplaar relatief hoog liggen – zeker bij de selfpublishing-platformen – blijft er bij verkoop via deze kanalen bijzonder weinig over onder de streep. In het uiterste geval leg je er zelfs op toe!

Een rekenvoorbeeld: een tekstboek van 240 pagina’s wil je verkopen voor € 20. Dat is € 18,35 exclusief btw. Bij 45% boekhandelskorting houd je bij verkoop via de boekhandel iets meer dan € 10 per boek over. De POD-kosten zijn, afhankelijk van hoeveel boeken je ineens bestelt, al gauw rond de € 10. Blijft over: niets…

2. Je kiest een te hoge verkoopprijs

Juist als je valkuil 1 wilt voorkomen, kom je bij valkuil 2: omdat de printkosten relatief hoog zijn per boek, moet je je verkoopprijs flink opschroeven om je boek rendabel te maken. Het boek uit het rekenvoorbeeld zou rond de € 30 moeten kosten voor een gezonde boekbegroting. Dat is een prima prijs voor een heel specialistisch boek. Maar gaat het om een boek voor een breed publiek, dan prijs je jezelf behoorlijk uit de markt, ten opzichte van je concurrenten.

3. Je bezuinigt op je marketingexemplaren

Wil je de verkoop van je boek stimuleren, dan is het slim om exemplaren in te zetten voor de pr. Als recensie-exemplaar of om je ambassadeurs te belonen (in ruil voor een review natuurlijk). Leuk plan, maar als je meer dan € 10 per boek kwijt bent, geeft dat toch minder makkelijk weg dan een boek van rond de € 3. De hoge inkoopprijs verhoogt ook de drempel om je boek als ‘visitekaartje’ uit te delen aan prospecten.

4. Je kiest voor een goedkope uitvoering

Voor een eenvoudige paperback met zwart-wit binnenwerk is POD een prima keuze. Maar zodra je meer wilt, zoals een full colour binnenwerk, een harde kaft of speciaal papier binnenin, dan verdubbelen de drukprijzen zo ongeveer. Dus ben je geneigd te kiezen voor de eenvoudigste uitvoering. Maar dat is niet altijd het beste compromis voor je boek.

5. Je doet het allemaal maar zelf

Omdat er bij POD – zeker via de duurdere aanbieders – zo weinig overblijft onder de streep, zijn grote investeringen in je boek, zoals professionele vormgeving en goede tekstredactie, lastig terug te verdienen met de boekverkoop. Dus kiezen schrijvers er soms voor om zelf het boek te redigeren en op te maken, via de aangeboden programma’s van het selfpublishing-platform. Het resultaat is helaas zichtbaar: een amateuristische uitstraling die weinig recht doet aan hun expertise.

6. De kwaliteitscontrole ontbreekt

Zelf uitgeven via een POD-drukker betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor de kwaliteit van je boek. De POD-drukker let niet op spelfouten of een slordige vormgeving, terwijl auteurs vaak blind zijn voor hun eigen fouten. Je kunt je partner vragen mee te lezen, maar die weet niet waarop te letten en ziet de onvolkomenheden niet die een getraind oog meteen spot. 

POD: voor jou de juiste keuze?

Printing on demand is voor talloze schrijvers een prima manier om hun boek te publiceren. Het heeft ook zeker voordelen, zoals weinig risico en veel flexibiliteit. Maar als jij op jaarbasis zo’n vijfhonderd boeken verkoopt (en dat is voor ondernemers met een groot netwerk en een succesvol bedrijf al heel snel haalbaar), ben je na enkele jaren toch heel wat inkomsten misgelopen. Want had je die boeken via offset laten drukken, dan was je waarschijnlijk maar op een fractie van de drukkosten uitgekomen.

Door Suzanna van der Laan

 



Reacties
Categorieën