Uitgeven in eigen beheer: meer vrijheid en hogere verdiensten

Een boek publiceren in eigen beheer had in het verleden een negatief imago. Het heersende idee was dat het hier om boeken gaat die stuk voor stuk afgewezen zijn door uitgevers. De laatste jaren kantelt dit beeld en kiezen steeds meer schrijvers er bewust voor om alles in eigen hand te houden. Dat levert steeds vaker kwalitatief goede boeken op die prima kunnen concurreren met het aanbod van de uitgevers. In deze blog vijf redenen waarom eigen beheer ook voor jou een interessante optie kan zijn.

De verdiensten liggen een stuk hoger

Voor veel schrijvers het belangrijkste argument om hun boek in eigen beheer uit te geven: het kan heel lucratief zijn. Natuurlijk, je hebt aanloopkosten: de redacteur en vormgever werken niet voor niets en ook de drukker moet betaald worden. Maar daarna kunnen de verdiensten per verkocht exemplaar oplopen tot wel 80% van de verkoopprijs. Dit is vooral interessant voor auteurs met een grote achterban en die geregeld lezingen geven voor grote groepen. Je kunt dan je boek rechtstreeks aan de consument verkopen zonder dat je marge aan de boekhandel hoeft af te staan.

LET OP – Ook bij uitgeven in eigen beheer dien je rekening te houden met de Wet op de vaste boekenprijs.

Volledige vrijheid

Smaad, laster en het beledigen van het koningshuis zijn niet toegestaan. Plagiaat levert ook problemen op. Maar verder mag je vrijwel alles zeggen in je boek. Niemand die je op de vingers tikt of zegt: “Dit gaan we zo niet publiceren.” Of – en hoeveel – afbeeldingen er in je boek komen, bepaal je helemaal zelf. Wil je graag een harde kaft? Geen probleem.Bij het boek 20x wellness in Nederland, dat Janneke en ik samen schreven, liepen wij tegen de grenzen van de vrijheid bij de uitgever aan. We wilden graag een boek schrijven over de sauna’s (onze journalistieke specialisatie) en klopten aan bij Lannoo. We hadden het idee om een informatieve saunagids te maken naar model van de Saunaführer, inclusief kortingsbonnen voor Nederlandse en Vlaamse bedrijven. De uitgever besloot dat hij ons boek wel wilde uitgeven, maar alleen als we het passend zouden maken binnen de toeristische serie die ze al hadden. Daardoor is het een compleet ander boek geworden. Hadden we ons eigen idee willen uitvoeren, dan was uitgeven in eigen beheer de enige oplossing geweest.

TIP – Bespaar niet op vormgeving en redactie. Bedenk dat jouw boek straks in de boekhandel op een tafel ligt. Bij een niet-professionele cover of een knullige flaptekst doet een potentiële klant het boek al niet meer open, laat staan dat hij het mee naar de kassa neemt om af te rekenen. Een boek vol taalfouten leidt daarnaast af van de inhoud. En is de inhoud nou niet precies waar het om gaat bij een non-fictieboek?

Een ideaal visitekaartje

CET in Eersel gaf een mooi, luxueus vormgegeven interieurboek in eigen beheer uit: The art of living (prijs € 35). Voor de uitgever van het gelijknamige lifestylemagazine een ideale binnenkomer bij mogelijk nieuwe klanten. Daarnaast sloot de uitgever deals met bedrijven en architecten die een bijdrage leverden aan de in het boek beschreven droomhuizen. Ze konden het boek gebruiken als relatiegeschenk voor hun klanten. Op deze manier wist CET het financiële risico te beperken én de oplage te verhogen.

Sterk in de regio

Waar kwaliteitsuitgevers nog weleens afhaken bij boeken met een regionaal karakter (het afzetgebied is dan te klein), kan dit juist gunstig uitpakken voor eigen beheer. Boekhandels in de regio leggen jouw boek vrijwel zeker op een prominente plaats in de winkel en jij hoeft niet ver te rijden om een stapeltje achter te laten. Marca Bultink schreef met een paar collega’s een cultuurhistorisch werk over de bollenstreek. Het boek bleek meteen al in de eerste maanden een verkoopsucces, daarnaast werd Marca veelvuldig gevraagd om bij boekhandels en bibliotheken in de regio lezingen te komen geven.Ook andere vormen van samenwerking met de boekhandel zijn mogelijk. Zo besteedde Ad Hermens, schrijver van het lijvige boek Geldrop en Mierlo tijdens WO II, de distributie en verkoop ervan helemaal uit aan de lokale boekhandel.

Een prima marketinginstrument

Karel Emck gebruikte zijn boek Road to Freedom om extra veel mensen kennis te laten maken met zijn gedachtegoed over een 4-urige werkweek. Hij besloot de eerste vijfduizend exemplaren – met elk een waarde van € 22,50 – weg te geven. Geïnteresseerden betaalden alleen € 4,95 aan verzendkosten. Via e-mailmarketing die op de ‘aankoop’ volgde, kwam Karels bedrijf in beeld.

Bij een uitgever zou zo’n marketingactie ruim € 50.000 gekost hebben (gebaseerd op 10% royalty’s en een inkoopkorting van 40%). Door zijn boek zelf uit te geven ‘verdiende’ hij al direct de helft van die kosten terug.

Een uitgever gaat natuurlijk nooit flink investeren in een boek om het vervolgens ook nog eens weg te geven.

Door: Jan Sinot