Jouw boek als luisterboek?
Met je boodschap de lezer bereiken. Dat is ongetwijfeld een van jouw doelen als auteur van een non-fictieboek. Maar lang niet iedereen vindt of maakt de tijd om boeken te lezen. Een luisterboek kan dat gat opvullen, zeker als je doelgroep bestaat uit zakenmensen die veel tijd in de auto (of trein) doorbrengen.
Is het interessant om jouw boek (ook) als luisterboek uit te brengen? Marc de Groot van Luisterboeken.nl beantwoordt tien vragen die meer helderheid geven.
Waarom zou je als auteur een luisterboek willen?
“Veel gekochte boeken verdwijnen ongelezen in de kast. Dat is natuurlijk niet het doel van de auteur. Die wil zo veel mogelijk lezers bereiken. Met een audioversie van je boek vergroot je je bereik met zo’n 10%. Waarschijnlijk wordt dit in de toekomst alleen maar meer. Je kunt zo’n luisterboek (in de vorm van een mp3-cd) als losstaand product verkopen, maar ook bij de papieren uitgave voegen. In dit laatste geval kun je een hogere (combinatie)prijs vragen.”
Kun je van elk boek een luisterboek maken?
“Voorwaarde is dat het boek geschikt is voor audioformaat. Negen van de tien keer hoeven we niets aan te passen. Staan er grafische modellen in het boek, dan zijn kleine aanpassingen nodig.”
Wat komt er allemaal bij kijken als je een audioversie van je boek wilt (laten) maken?
“Auteurs die hun boek bij Luisterboeken.nl onderbrengen, zijn daar zelf nauwelijks tijd mee kwijt. Zij leveren de cover en digitale versie van hun boek aan, wij doen de rest. Wie wil, krijgt inspraak bij de keuze van de stemacteur.”
Hoe belangrijk is de stem van de inspreker?
“De kwaliteit van een luisterboek valt of staat met een goede stem. De inhoud kan nog zo geweldig zijn, als de stem de meerderheid van de lezers niet bevalt, dan ben je klaar.”
Wat kost het om een luisterboek te laten maken?
“De kosten zijn afhankelijk van het aantal woorden. De prijs ligt meestal tussen de 400 en 900 euro. Dit is inclusief de levering van honderd cd-exemplaren. Bij speciale wensen is een offerte op maat mogelijk. Bijvoorbeeld als een auteur wil dat wij het boek naar de eindgebruikers verzenden.”
Wat levert een luisterboek de auteur op?
“De auteur ontvangt bij ons 10% royalty’s over de verkochte exemplaren. Dat geldt ook voor de uitgever. Is de auteur zelf de uitgever, dan bedraagt de vergoeding dus 20%.”
Toevoeging van BoekenBusiness:Check vooraf bij wie de rechten voor een audio-uitgave berusten. De contracten van (kwaliteits)uitgevers bepalen vrijwel standaard dat je deze rechten overdraagt. Ze willen dan misschien geen toestemming geven voor een luisterboek. Bijvoorbeeld omdat ze het zien als concurrerend ten opzichte van de papieren versie.
Waar blijft de overige 80% van de verkoopprijs?
“Ook de stemacteur ontvangt 10% royalty’s over elk verkocht exemplaar. Die heeft er dus ook belang bij om het luisterboek te promoten. Dat levert de auteur een groter bereik op. De rest van de opbrengst is voor Luisterboeken.nl. Daarvan financieren wij onze overheadkosten, de marketing en promotie van de boeken. Ook zorgen we ervoor dat het luisterboek verkrijgbaar is via het Centraal Boekhuis.
Zijn er nog addertjes onder het gras?
“Al onze uitgaven zijn mp3-cd’s. Niet alle klassieke cd-spelers kunnen die aan. Auteurs die een ander formaat willen, kunnen we wel helpen omdat we ook maatwerk leveren. Maar dan moet je al gauw een nul achter de prijs zetten.”
Naast Luisterboeken.nl opereer je nog onder andere namen. Wat zijn de verschillen?
“Onze site 123luisterboek.nl richt zich – net als Luisterboeken.nl – op potentiële kopers van audio-uitgaven. Als uitgever opereren we onder de naam Luistereenboek. Daarnaast starten we, in maart 2014, de imprint Succes Audio. Daarmee richten we ons op de b2b-markt. De eerste titel die we lanceren is Leer beleggen als Warren Buffett.”
Kun je als auteur ook zelf een luisterboek maken?
“Dat kan. Met het gratis softwareprogramma Audacity kun je prima zelf opnamen maken. Investeer wel in een goede microfoon met pop-filter. Daarmee haal je de hardheid van plofklanken zoals de p en k weg. Zorg ook voor een goede akoestiek in de opnameruimte. Je wilt geen blaffende honden, voorbijrazend verkeer of andere storende bijgeluiden in je luisterboek.”
Door: Janneke Sinot