Birgit Smit schreef het boek Van doemscenario naar droombaan. Als onderdeel van haar online promotiecampagne zette ze een boektrailer in. In deze blog lees je over haar ervaringen. Waarom en door wie liet ze het filmpje maken? Wat maakte het zo leuk? En wat kost zo’n boektrailer nou?
Waarom koos je voor een boektrailer?
“Wat ik vooral voor ogen had: me met mijn boek onderscheiden van wat er verder nog op de markt is. Een non-fictieboek vertelt niet echt een verhaal, maar ik wilde wel informatie en waarde overbrengen. De uitdaging is daar de juiste sfeer en beelden bij te vinden. En ook niet onbelangrijk: ik vond het vooral heel leuk om te doen.”
Wie heeft de boektrailer gemaakt?
“Ferdy Collewijn. Ik kwam met hem in contact toen ik een bedrijfspitch won. Hij maakt korte promotiefilmpjes voor bedrijven. Zijn verhaal sprak mij erg aan. Hij wilde, net als ik, geen huppelfilmpje neerzetten, maar juist rust creëren. Het is een heel ontspannen jongen, die ook mij erg op mijn gemak wist te stellen. Dat was prettig, want ik ben natuurlijk niet gewend om tegen een camera te praten. Hij nam echt de tijd voor het filmen. Moest er iets tien keer opnieuw? Geen probleem.”
Wat vond je vooral leuk?
“Je groeit ervan. Met die bedrijfspitch merkte ik al dat ik het best leuk vond om voor de camera te staan. Al denk je de eerste keer: waar ben ik mee bezig? Later doe je het gewoon en heb je die camera niet meer in de gaten. Ik kreeg er steeds meer lol in, grapte zelfs dat een baantje als nieuwslezer ook wel wat voor me zou zijn.
Tijdens de masterclass Zo promoot je je boek kreeg je tips voor een goede boektrailer. Die moet kort zijn, wervend, de juiste sfeer oproepen, enzovoort. Is dat allemaal gelukt?
“Eerst dacht ik: hoe prop ik dat allemaal in 1 minuut? Maar tijdens de opnamen kwam dat als vanzelf goed. Wel grappig: met de cameraman had ik vooraf het script bedacht en ter inspiratie andere filmpjes bekeken. Toch zijn we daar op de dag zelf weer van afgeweken. Het idee dat ik piekerend zou kijken, moesten we loslaten. Want volgens de cameraman had ik daarvoor een ‘veel te vrolijk en open gezicht’. Uiteindelijk is de wijze waarop alles is uitgebeeld, beter dan het oorspronkelijke idee. Het belangrijkste is: ik sta helemaal achter het eindresultaat.”
Wat waren de kosten van de trailer? En wat levert hij op?
“In totaal was ik 400 euro kwijt. Inclusief voorbespreking, meedenken, reiskosten en afmonteren. Wat hij gaat opleveren, is nog even afwachten. De trailer staat inmiddels op YouTube en op mijn eigen website, met een duidelijke bestelknop erboven. De komende tijd ga ik hem verspreiden via de sociale media. En onderzoeken welke mogelijkheden er nog meer zijn om de trailer in te zetten.”
Heb je de uitgever gevraagd mee te betalen aan de trailer?
“Nee. Ik vond het vooral belangrijk om mijn doelgroep te laten zien dat ik het professioneel aanpak en achter mijn boek en boodschap sta. Het is al een prachtig visitekaartje dat ik een professionele uitgever achter me heb, een professionele trailer versterkt dit alles nog. Ik heb de uitgeverij niet gevraagd om mee te betalen, zij verzorgen via andere wegen de pr.”
Heb je nog tips voor andere auteurs?
“Neem er de tijd voor! De opnamen voor mijn trailer zijn tot drie keer toe uitgesteld, onder andere vanwege het weer. Achteraf bleek dat heel goed te zijn. Zo was er voldoende tijd om het script goed te doordenken. Snel een filmpje maken omdat het nu eenmaal af moet, daar heb je niks aan.”
Tekst: Janneke Sinot