“Een auteur die onder een steen ligt, kan ik niet scouten”

Bloggers die daarna ook succesvol werden als auteur. Daar zocht ik inspirerende voorbeelden van in de aanloop naar onze training Van blog naar boek. Zo kwam ik terecht bij Haystack, een kleine, maar bijzonder sympathieke uitgeverij die gespecialiseerd is in toegankelijke businessboeken. Daar vroeg ik Geerhard Bolte, de uitgever himself, het hemd van zijn boekenlijf. Over successtory’s, selectiecriteria, do’s-and-don’ts en hoe hij zelf een boek bij elkaar blogt.

Ontdekken jullie auteurs via hun blogs?

“Absoluut. Een auteur die onder een steen ligt, kan ik niet scouten. Ik kijk goed om me heen welke mensen met welke onderwerpen bezig zijn. Soms beschrijft iemand ruwe diamantjes waarvan ik denk: hé, daar zit een boek in. Dat gebeurt vaak in blogs en columns. Als uitgever zoek ik vooral naar originele invalshoeken die ook interessant zijn voor een boek. Geen vage containerbegrippen dus, waar niemand op zit te wachten. Behalve naar blogs en columns kijk ik ook heel actief naar LinkedIn-profielen en YouTube.”

Kun je voorbeelden noemen?

 

“George van Houtem. Hij schreef columns voor Managementsite.nl. Toen ik die las, heb ik hem direct gebeld. Uiteindelijk is daar een heel succesvol boek uit gerold: De dirty tricks van het onderhandelen. Er zijn al ruim 15.000 exemplaren van verkocht. Inmiddels is ook zijn tweede boek uit. Zo werken we toe naar een oeuvre dat goed in de markt ligt, leuk is om te lezen en zijn dagelijkse activiteiten als trainer en consultant ondersteunt. Richard Engelfriet is ook een mooi voorbeeld. Die man heeft een heel fijn pennetje. Ik kwam hem op het spoor via zijn blogs, die absoluut de inspiratiebron zijn geweest voor zijn boek Zo simpel kan het zijn.” 

Een originele invalshoek is dus belangrijk. Wat betekent dat voor bloggers?

“Weet je, sommige blogs zijn heel doordacht. Maar vaak speelt iemand in zijn hoofd met allerlei ideeën, vangt er zo nu en dan een in zijn vlindernetje en beschrijft dat in een blog. Juist door die speelsheid hebben veel blogs een originelere invalshoek dan veel manuscriptvoorstellen die ik krijg toegestuurd. Zo zag George van Houtem dat onderhandelaars de kluit wel eens belazerden en blogde hij daarover. Als hij in die fase bedacht had een boek te schrijven, was dat misschien wel een heel gewichtig verhaal over onderhandelen geworden. Maar zoals het boek nu is, met die dirty tricks als uitgangspunt, is het veel leuker. Het is hetzelfde verhaal, maar je neemt maar één taartpunt uit de werkelijkheid. En toch proef je de hele taart.” 

Conceptueel denken is een sterk punt van Haystack. Voor jullie zijn bloggers dus extra interessant?

“Zeker. Juist doordat bloggen met enige vrijheid gebeurt, ontstaan er juweeltjes. Ik zie overigens dat auteurs daar wel kansen laten liggen. Door te braaf te zijn. Door saai te schrijven. Of door helemaal niet te bloggen. Ik snap best dat dit niet past in het drukke leven van sommige professionals, maar tegelijk is het zo ontzettend waardevol. Bij de selectie van auteurs kijk ik naar invalshoek, structuur en stijl. Een blog geeft me meteen een aardige indruk.”

Laat jij in je uitgeefbeslissing meewegen hoe actief iemand is op de sociale media?

Ja en nee. Het is fijn als iemand wereldberoemd is, want dan is het commercieel interessant. Maar neem een boek als Gedoemanagement, dat in november verscheen. Dat is zo leuk dat het me niet had uitgemaakt als de auteur onder een steen had gelegen. Iemand die helemaal niet bekend is, kan ik natuurlijk niet actief bellen. Maar komt een complete nobody met een fantastisch publicatievoorstel, dan klim ik meteen in de telefoon. Het tegenovergestelde gebeurt ook: soms krijg ik heel hoogdravende mails van potentiële auteurs, maar daar koop ik niks voor. Het gaat erom dat een schrijver het kunstje beheerst.” 

Veel schrijvers zijn bang al bloggend zo veel informatie weg te geven dat mensen hun boek niet meer kopen. Hoe kijk jij daartegenaan?

“Ik kan me dat gevoel heel goed voorstellen, maar het is echt lariekoek! Ik heb behoorlijk wat ervaring met auteurs die materiaal delen dat al uitgebreid verspreid is via internet. Je moet dat echt allemaal zien als pr voor je boek. Het vergroot de behoefte aan het boek. Mensen kopen een boek om het concept waarin ze geïnteresseerd zijn in hapklare brokken tot zich te kunnen nemen. En voor die 10 tot 25 euro die een boek kost, hoeven ze niet urenlang op internet te surfen. Dat is heel makkelijk bespaard.”

Wij raden auteurs aan minimaal 30% nieuwe inhoud in het boek te zetten. Mee eens?

“Daar zeg je wat. Er zijn boeken die ik direct afwijs. Als mensen bij mij aankomen met een voorstel om columns te bundelen, dan ben ik niet geïnteresseerd. Ook niet als het een verzameling interviews is. Wie van een blog een boek wil maken, heeft een goede invalshoek nodig. Gebruik oude blogs niet zomaar voor je boek, begin braaf met het opbouwen van een structuur voor je boek. Kijk daarna pas: welk oud materiaal komt van pas? Persoonlijk denk ik dat een boek altijd meer zal zijn dan je blogs.” 

Je schrijft ook zelf al bloggend boeken. Hoe pak je dat aan?

“Eerder schreef ik een boek dat voor 100% bestond uit teksten die ik eerder al op internet had gezet. Dat heeft de verkoop alleen maar goed gedaan. Nu schrijf ik over een boek schrijven. Ook daaraan ligt al een structuur ten grondslag. Door de aard van mijn werk ben ik niet in staat om in één keer een boek af te maken. Maar omdat ik graag druk op de ketel wil houden, schrijf ik het boek in de vorm van blogs en op een dag bundel ik die. Ik kan me niet voorstellen dat de bekendheid van mijn blogs een nadeel is. Misschien haal ik ze straks wel van de site. Misschien ook niet.” 

Heb je nog een afsluitende tip voor onze lezers?

“Schrijven is gezond. Elke dag een appel, elke dag een blog.”


Fotografie: Levin den Boer

Door: Janneke Sinot